Een offerte wordt over het algemeen opgesteld op verzoek van een potentiele klant van een bedrijf of particulier. Een offerte is een omschrijving van de diensten die u aanbiedt. U vermeldt in de offerte precies wat u gaat doen en voor welk bedrag.

Zzp offerte maken of opstellen

Offerte maken voor zzp’ers

Een offerte kan gaan over een dienst zoals de bouw van een woning, een bepaald onderzoek of een reparatie of een offerte kan gaan over een product zoals de aanschaf van een computer of een verzekering.

Inhoud van een offerte

Houd er rekening mee dat uw klant niet zit te wachten op uw vaste riedel verkoop argumenten. Hij wil in een offerte klip en klaar antwoord op de vraag of uw product of dienst een oplossing biedt voor zijn probleem, of hij vertrouwen heeft in uw bedrijf en of het kostenplaatje conform verwachtingspatroon is.

Transparantie bij een offerte is erg belangrijk, ook vanwege continuïteit. Als de totaalprijs immers veel hoger uitvalt en dit was niet goed gecommuniceerd in de offerte, dan hoeft u geen vervolgopdracht van deze klant te verwachten. Een offerte dient minstens de volgende zaken te bevatten:

  • een beschrijving van de werkzaamheden of het geleverde product of dienst,
  • een prijs. Dit kan een vaste prijs zijn, maar ook één op nacalculatie. De prijs kan ook een aantal stelposten bevatten en dient te zijn aangegeven of deze inclusief of exclusief btw is,
  • een planning van de werkzaamheden, met daarin aangegeven onder welke voorwaarden de planning gehaald wordt, bijvoorbeeld tijdige opdrachtverlening,
  • de geldigheidsdatum, dat wil zeggen tot wanneer de offerte geldig is,
  • de voorwaarden. Er kan worden verwezen naar uw algemene voorwaarden, of voorwaarden van organisaties,
  • een geldige ondertekening. In Nederland moeten offertes worden ondertekend door een procuratiehouder van het bedrijf, hetgeen te controleren is bij de Kamer van Koophandel.

Verzorgde goede offerte maken

Het is belangrijk om te weten dat potentiele klanten over het algemeen offertes zullen opvragen bij meerdere bedrijven om deze te kunnen vergelijken. Probeer daarom onderscheidend te zijn, dit kan in een aantrekkelijke prijsstelling maar zeer zeker ook door een verzorgde uitstraling van de offerte.

Met name in verzadigde markten, bijvoorbeeld sectoren waar veel concurrentie is, worden aspecten als een overzichtelijke en verzorgede offerte steeds belangrijker.